.:SELAMAT DATANG DI UCAPKAN. TERIMA KASIH KERANA MELAYARI LAMAN BLOG INI. SEMOGA ANDA TERHIBUR SERTA MENDAPAT MANFAAT DARINYA:.

Tuesday, February 5, 2008

Minggu ke-5 : PPSMI

Apa itu PPSMI?


PPSMI adalah singkatan daripada Program Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa inggeris. Umum mengetahui dasar kerajaan mengarahkan mata pelajaran Sains dan Matematik di peringkat sekolah di ajar dalam bahasa Inggeris adalah untuk memperlengkapkan generasi muda dengan kemahiran bertutur dalam bahasa yang rata-rata sumber-sumber ilmu kontemporari ditulis atau disampaikan dengan bahasa tersebut.


Hari ini kelas untuk minggu ke5 dilaksanakan pada hari isnin. Dibuat lebih awal sehari yang mana sepatutnya hari selasa. Bagus juga apabila dibuat lebih awal, sekurang-kurangnya saya pun boleh cuti lebih awal. Minggu ini saya belajar dengan begitu rileks, hanya mendengar apa yang diterangkan oleh Cik Umi kepada kami tentang Program Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa inggeris(PPSMI).


Apa yang saya faham tentang PPSMI ini iaitu mata pelajaran sains dan matematik di ajar dalam bahasa inggeris dan juga menggunakan buku teks yang berbahasa inggeris bagi kedua-dua subjek tersebut. Ia juga bertujuan untuk mempertingkatkan prestasi murid dalam pelajaran sains dan matematik menjelang PMR. Selain itu ia akan memberi peluang kepada guru untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris, konten dan pedagogi melalui pengajaran mikro. secara tidak langsung akan mempertingkatkan kemahiran pelajar dalam menguasai bahasa inggeris.

No comments: