.:SELAMAT DATANG DI UCAPKAN. TERIMA KASIH KERANA MELAYARI LAMAN BLOG INI. SEMOGA ANDA TERHIBUR SERTA MENDAPAT MANFAAT DARINYA:.

Thursday, November 27, 2008

cerita dari Qatar..


assalamualaikum buat semua....kt sini aku nk kongsi dgn kwn2 sume ttg pengalaman aku sebulan di qatar..Alhamdulillah..setelah di beri peluang ini..dgn beberapa usaha utk mendapatkan sponsor..akhirnya tertunai jua apa yg dihajati..maka 2/11/2008 berlepaslah kami seramai 18 org..10 lelaki dan 8 perempuan ke qatar dgn menaiki pesawat GulfAir..Perjalanan mengambil masa selama 8 jam dan transit di Bahrain selama 3jam..seterusnya ke Doha-Qatar selama 45minit..
setibanya di Airport Doha..kami di sambut oleh pegawai kedutaan Malaysia disana. Semuanya berjalan dgn lancar dan km dibawa dgn sebuah bas terus menuju ke universiti students hostel di Assad manakala perempuan pula ditempatkan di hostel perempuan yg terletak agak jauh dr tempat kami.
Tibanya di hostel km dibawa berjupe dgn mudir utk mengisi borang pelajar dan sbgnya..seterusnya km dibawa ke bilik..alangkah terujanya km apabila ditempatkan dibilik yg agak mewah..spt apartment, berhawa dingin, lengkap dgn aksesori dan bilik air yg selesa n luas. waahhhh....bestnye...stp apatmen ada 4bilik..satu blk leh muat 2 org dan satu bilik lg 4org...so km 10 pelajar tinggal dlm satu apatmen yg best...dah plak tu sume free dan juga disediakan mkn secara percuma..rupa2nya sesape yg tinggl disini adalah ditaja oleh jamiah qatar sepenuhnya...dan bg sesape yg amik kursus bahasa secara fulltime akan diberi duit poket QR500 sebulan lg tuu...wah mewahnya tinggal disini...

hari ke 2..
bermulalah kuliha km..km menaiki bas dr hostel ke jamiah yg terletak agak jauh juga dgn mgambil masa selama 20min..bas juga disediakan oleh jamiah secara berjadual..mmg sistematik jamiah qatar ni klu nk dibandingkan dgn mesir..klu kt mesir mmg xdapat la..satu lg kt bilik plak yg paling bestnye stp bilik dilengkapi wireless...so xde masalah utk online sokmo..hehehe
setibanya di jamiah..km dibawa ke pejabat utk berjupe dgn yg bekenaan bertnyakan hal keadaan disini dan sbgnya..km juga dikehendaki mengambil ujian utk menentukan level (mustawa) km sume..
setelah selesai..km dibawa melihat keadaan sekeliling dan juga dibawa ke pusat aktiviti pelajar..alhamdulillah sumenye lengkap disini..sama spt Uni di malaysia jugak..

No comments: